woensdag 28 oktober 2009

Volgograd update deel 4

Ook de afgelopen week is er weer genoeg gebeurd. Een korte bloemlezing:

Laten we het eerst eens over het weer hebben. De zo gevreesde Russische winter is pas sinds gisteren ingetreden. binnen een week is de temperatuur van 20 graden naar 2 graden overdag gegaan! Dus dat betekend dat ik tot vorige week nog lekker in een t-shirt rondliep. Hoe was het weer ook al weer in Nederland. Zelfs nu het weer frisser is geworden schijnt de zon nog volop, dus al met al prachtig winterweer. De tijd dat ik hier ben heb ik welgeteld drie regenbuien geteld. Ik neem aan dat de buien in Nederland al niet meer geteld worden?

Enig nadeel van het kouder wordende weer is dat de verwarming omhoog gedraaid wordt. Er is geen regelknop dus ik zit met een tropische 25 graden op mijn kamer. Het goede nieuws is dat als het nog kouder wordt de verwarming naar 28 graden wordt. De ramen openzetten is alleen overdag een optie want dan klinkt het alsof er een orkaan door mijn kamertje raast. Dat de verwarming zo hoog kan betekend nog niet dat het hoeft!

Het warme water voor de douche is nu ook aangesloten voor iedereen op de campus (ik had toch al een boiler).

Vanwege de, uhm uitdagende weg omstandigheden, is mijn uitlaat onder mijn auto uit gestuiterd. Op zich geen probleem, dacht ik zo, gewoon even naar een garage en laten reparen. Ik ben er in totaal 2 dagen mee bezig geweest! De eerste dag gewoon een aantal garages afgereden om te kijken of ze een las konden leggen en 2 nieuwe rubbers op konden hangen. Alle garages wouden niet (tsja we doen alleen Lada) of konden niet (lasapparaat? wat is dat). Zelfs de OFFICIËLE Nissan dealer wou niet helpen want ik had wel een hele erg oude auto! Ik heb ze uiteraard vriendelijk %#&$&@ gedag gezegd. Met wat hulp van de universiteit heb ik een adres en een vertaler (die overigens geen woord Engels/ Duits of buitenlands sprak) gekregen en vol hernieuwde moed toog ik op dag twee naar een garage. Het was een soort achteraf straatje met allemaal autobedrijven. Onze garage werd volledig bevolkt door Armeniers. Eerst een uur wachten, toen een half uur een analyse aanhoren. Uiteraard konden ze mijn uitlaat wel lassen en ook rubbers konden er wel opgezet worden hoor. Moest ik wel even alles zelf kopen!? Aangezien er toch geen andere keus was ben ik naar het "auto-onderdelenhuis" gereden. Een gigantisch groot (een halve huiskamer) en keurig geordend (ik kon net binnen staan) kioskje langs de kant van de weg. Na een uitlaat en rubber gehaald te hebben ging het dan toch gebeuren; de unieke samenwerking van een Russische uitlaat onder een Nederlansch vehikel. Voordat het zover was kon ik nog een keer naar dat prachtige onderdelenhuis want ze hadden andere rubbers nodig. Daarna (het was inmiddels al 7 uur 's avonds) togen ze aan het werk. Nou ja, een toog aan het werk en de rest van de 8-koppige bemanning keek vooral toe, met interesse dat dan weer wel. Het werk vorderde gestaag en de uitlaat zat er eigenlijk zo op. Aan het eind had het heerschap er niet zo veel zin meer in want in plaats van de rubbers bevestigde hij het uiteinde van de uitlaat met wat koperdraadjes aan de draagbalken. Ter geruststelling gaf hij er een geruststellende trap tegen. Uiteindelijk ben ik 5 uur bezig geweest maar dan ben ik ook als waarschijnlijk enige in het bezit van een prachtige Russische uitlaat!

Elke dag weer een nieuwe verrassing hier in Rusland. Vandaag was de verrassing dat er werd gecontroleerd op paspoorten door de gemeente Volgograd. Dit werd gedaan door enkele dames die nog niet op de hoogte waren dat de koude oorlog over was. Ik had een papiertje (van de 35 documenten) niet in mijn paspoort zitten en kreeg een aantal ijzige blikken toegeworpen en er werd een hele grote notitie in mijn dossier gezet. Wat een gezelligheid weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten