vrijdag 11 september 2009

update uit Volgograd

Здрacbtvyйte!

Hier dan eindelijk een bericht vanuit BoлгoгpaД, je weet wel die stad die ligt in de Российская Федерация, alwaar ik studeer aan de BoлгoгpaДckий Гocygapctbehhъiй Yhиbepcиtet.

Het even geduurd voordat ik weer de beschikking had over communicatiemiddelen. Bellen naar het buitenland is duidelijk niet het sterkste pluspunt van de Russische providers dus ik moet nog even uitzoeken hoe of wat. Ik heb wel een Russisch nummer namelijk 0079610571847. Deze belronde is dan voor jullie. Aan skype doen ik tegenwoordig ook: goliathski. Het heeft 3 weken geduurd voordat ik internet aansluiting vanwege ‘documenten’, het niet in orde zijn van ‘documenten’ en het impliceren van de door mij getekende ‘documenten’ voor toegang tot internet.

De grote vraag is natuurlijk: hoe is het hier? Naast dat het een aangename 28 graden is, met een wolkloze hemel kan ik melden dat het voor de rest met mij prima gaat. De grensovergang van Ukraïne naar Rusland heeft slecht een luttele 3 uur geduurd, mede doordat ik de hele auto moest uitpakken en alle bagage gecontroleerd werd door een drugs hond en zijn cyclopische baas (want ja Holland = drugs). De afgelopen 2 weken ben ik vooral bezig geweest met het regelen van dingen zoals: het inschrijven in de studentenflat (procedure: gecompliceerd, duur: 2 dagen), het inschrijven aan de universiteit (procedure: nog gecompliceerder, duur: 6 dagen + nog wat dagen voor het in orde maken van de visumprocedure), het inschrijven voor de bibliotheekpas (procedure: gezien de vorige 2 procedures eenvoudig, duur: 1 dag!), het inschrijven voor sportactiviteiten van de universiteit (procedure: gecompliceerd, duur: 10 dagen) en het regelen van mijn lesrooster.

Mijn woonplaats voor het komende jaar is een ietwat versleten flat van 15 verdiepingen, waarbij ik mij bevind op de 3e etage. Dat is de internationale etage waar ‘alle’ buitenlanders wonen, het zijn er wel 8. Daarnaast wonen op deze etage de Russen die een internationale studie doen, zoals een taal of bijvoorbeeld international relations. Ik heb een kamer voor mezelf en deel een douche/ wc met 3 andere jongens. Voor het astronomische bedrag van EUR 26 per maand heb ik de beschikking over warm water (als een van de 4 kamers), gratis internet en een gemeubileerde kamer met balkon. De andere buitenlanders zijn: 1 Chinese, 5 Oostenrijkers (waaronder een meisje dat Nederlands praat) en 1 Duitse. Zij studeren al 3 jaar Russisch en zijn der halve ook iets verder gevorderd dan ik. Verder ken ik al aardig wat Russen. Ik praat Russisch met Oostenrijkers, Duits met Russen en ondertussen ook nog wat Nederlands en Engels. Gezellige etage en de mensen zijn bijzonder behulpzaam. Demografisch is deze flat natuurlijk een ramp. Van de totaal 900 personen die hier wonen zijn er 600 van de vrouwelijke kunne, daarbij in aanmerking genomen dat de meeste mannen ergens vastgeroest zijn op de wis/ natuurkunde etages.

Deze week de eerste week les gehad. Ik heb het idee dat ik hier bijzonder snel Russisch ga leren want ik heb privé les en krijg een bult huiswerk mee, waardoor ik per dag zo’n 20-30 nieuwe woorden leer. Meer daarover in een van de volgende blogs.

Op de een of andere manier vindt iedereen mij bijzonder interessant, niet in het minst vanwege het feit dat ik met de auto hierheen ben gekomen. Zo heb ik op de openingsdag van de universiteit een interview aan een lokaal tv-station gegeven en ben ik gisteren geïnterviewd voor de universiteitskrant.

In de tijd dat ik geen internet had heb ik toch nog een hoop artikelen voorbereid die ik later op de blog zal plaatsen en zal ik daarnaast alle openstaande mails nog even beantwoorden in de komende tijd. Maar nu is het eerst tijd voor de vrijmibo!

2 opmerkingen:

  1. hallo
    thuisfront hier!!

    UbersturmFurher Mama :zegt blij dat je leeft :)

    ze heeft iedereen al gebeld (binnen 5 minuten) die moest weten dat je nog leefde.

    nu kom ik jou ff reporten dat Vlegeldag (a.k.a HET Bennekomse Feest) weer en suc6
    was

    de echte Die Hards begonnen natuurlijk al om 1 uur des middags aan het bier

    dat is ook de reden dat ze al rond 11 uur de eerste agresieve mensen de Rechter uit te schoppen die daarna nog wat gingen vechten met de politie voor de rest ging het rustig

    je liefe broertje heeft nog een Trofee meegenomen een bord waarop staat :

    toiletten
    --------->

    good luck

    Rick

    ps:zeg tegen die chinees :

    nisje bejing kouja (=uitspraak)
    het laaste word is moeilijk

    kou moet als engels uitspraak van koe en met ja. moet je iets omhoog qua toonhoogte

    het betekend je bent een gebraden peking eend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vieze voorzitter,

    Prachtig prachtig. Duur wonen daar....Ik heb internet voor 26 euro..
    Mooi dat u het VVADW-zaad ruimhartig, ook in het Russisch wat toch de voertaal der VVADW is/wordt, kunt strooien.
    VVADW-rapport van de biertestavond (gehouden in augustus) volgt schiellijk.
    Spreekt die Chinees Mandarijn of Kantonees? Anders kan Wijnand nog het een en ander aan woorden/zinnen leveren.Laatstgenoemde staan overigens zeer beperkt negatief tegenover een kort bezoek aan u en uw gebied. Plannen daarover zijn nog niet vande grond.
    Hier alles behoorlijk goed. Nu in Bkom, je mams bezocht vanochtend, en Wilhelm. Gisteren is Levinus getrouwd, op zn Wagenings.Nu dus aardig gare kop. Hoewel je VVADW-training voor veel leed bespaart! Vanavond weer richting het Rdamse. Maar eerst de schoenen poetsen voor de welkbekende dag morgen.

    Hebben die Russen onze spam ook gekregen, 1984-1989?

    Kerel, het gaat je wederom goed. Althans, dat is de wens. Maar ik geloof dat daar weinig twijfel over heerst.

    Overigens, die Oostenrijkers: Waarom hebben zij Hitler de ruimte gegeven? En hoe durfden ze de Anschluss te bewerkstelligen?

    Chinezen: Houden ze van Bami? En satestokjes? Waarom leeft Confusius niet meer? Waarom zijn ze zo braaf en voorzichtig? Pak ze maar goed aan.

    Dit bericht begint wat te ontaarden. Maar het mocht maar tot stichting zijn.

    Groet!

    Voorzitter

    BeantwoordenVerwijderen